Haló noviny
HRADEC KRÁLOVÉ (mr) – Skupina NOPO Engineering zvýšila tržby o třetinu. Největší letošní zakázka z východu Čech poputuje do automobilky PSA Trnava. Celkový obrat 235 miliónů korun dosáhla podle předběžných výsledků v roce 2003 spolu se svými partnerskými podniky společnost NOPO Engineering s.r.o. Meziročně tak tento významný český výrobce a dodavatel logistických systémů zejména pro automobilový průmysl zvýšil své tržby o 34 procent.
Informoval o tom ředitel královéhradecké organizace Jaromír Tlustý s tím, že loňský podíl exportu na celkových tržbách skupiny činil 30 procent. Kvalitní hospodářské výsledky jsou odrazem úspěšné restrukturalizace firmy, která probíhala v minulých letech. Zaměřena byla především na zvýšení celkové produktivity, tím i na růst konkurenceschopnosti skupiny NOPO Engineering na světových trzích.
Restrukturalizace pomohla
V rámci restrukturalizace byla firma rozčleněna na ekonomicky i organizačně zcela samostatné celky, které jsou nyní schopny mnohem efektivnějšího tržního působení. Některé méně významné výrobní činnosti byly svěřeny externím dodavatelům, s některými z nich navázala skupina velmi úzkou spolupráci.
Kromě NOPO Engineering, která zajišťuje konstrukční a projekční činnost, tvoří skupinu tři výrobní závody na Chrudimsku. Konkrétně jde o NOPO Slatiňany, NOPO Zárubka a sesterskou společnost S&D Strojírna Prosetín. „Více než z poloviny se na loňském obratu skupiny, která dohromady zaměstnává 165 lidí, podílela královéhradecká inženýrská společnost. Závody ve Slatiňanech a Zárubce přispěly celkem 70 milióny a o zbytek se postarali strojaři z Prosetína,“ upřesňuje a dodává, že k třetinovému meziročnímu nárůstu tržeb přispěly vlastní obchodní činností rovnoměrně všechny partnerské firmy.
Na evropské špičce
Skupina NOPO Engineering patří mezi evropskou špičku v oboru. Vedle jeřábů zajišťuje kompletní dodávky zdvihací, manipulační a skladovací techniky pro zákazníky v tuzemsku i zahraničí. K nejvýznamnějším projektům roku 2003 se řadí dodávky manipulační techniky pro dopravu skeletů autobusů Mercedes-Benz v Turecku, jeřábové techniky pro mladoboleslavskou Škodu Auto nebo pro nymburský závod Peguform Plastik Liberec, který patří k nejmodernějším lisovnám plastických hmot v Evropě. „Většinou jde o atypické automatizované systémy, kde každý kus představuje originální řešení. „Když se třeba náš plně zatížený jeřáb o celkové hmotnosti několika desítek tun musí zastavit v rozmezí maximálně dvou milimetrů, v těchto a dalších podobných případech zákazníci oceňují nejen originální řešení svých individuálních požadavků, ale i naše nezvykle krátké dodací lhůty,“ říká Tlustý. Významnými odběrateli speciálních systémů od NOPO Engineering jsou také Karosa Vysoké Mýto, Benteler ČR Chrastava, ZVVZ Milevsko, TOS Varnsdorf, ČKD Vagonka Ostrava, jihlavské firmy BOSCH dieselmotory a Automotive Lighting, Dürr, USF Schlick a další.
Dobrá perspektiva
V roce 2004 společnost NOPO Engineering Hradec Králové spolu s partnerskými podniky NOPO Slatiňany, NOPO Zárubka a S&D Strojírna Prosetín na Chrudimsku plánuje další zhruba 25procentní navýšení celkového obratu na hranici přes 290 miliónů korun. K největším letošním kontraktům skupiny patří zakázka na speciální plošiny pro lakovnu lokomotiv v závodu Siemens Praha za 8 miliónů korun a zejména potom komplexní dodávka jeřábové techniky v celkové hodnotě 55 miliónů slovenských korun pro novou automobilku PSA Peugeot Citroën v Trnavě.
Firma v tomto roce počítá s otevřením obchodního zastoupení na Slovensku a ve spolupráci s agenturou CzechTrade bude posilovat své exportní aktivity. „Do budoucna bychom samozřejmě neuspěli s pouhým konstatováním, že v roce 1998 jsme získali cenu koncernu Volkswagen jako nejlepší dodavatel pro Škodu Auto. V souvislosti s otevřením evropského trhu musíme nadále stavět na naší originalitě a vysoké kvalitě,“ konstatuje ředitel královéhradecké NOPO Engineering. Všechny partnerské společnosti už navíc prošly důležitými mezinárodními certifikačními audity. Splňují tak potřebné požadavky kvality, odbornosti i faktické připravenosti na nové ekonomické, obchodní a legislativní podmínky po vstupu České republiky do Evropské unie.